Waarschijnlijk krijgt bijna elke ouder er tegenwoordig wel mee te maken: één van de kinderen doet (per ongeluk) een online aankoop. Onze eerste ervaring was gisteren. 's Avonds laat kreeg ik een mail waarin Sony mij bedankte voor mijn aankoop. Wat er was gekocht, stond niet in de mail, dus ik ben online gaan zoeken wat ik dan gekocht zou hebben. Het bleek om een spel voor de Playstation 4 te gaan.
ZL1 (5) had die middag achter de PS4 gezeten en had wat spelletjes gespeeld. De PS4 zit zo vreemd in elkaar dat wanneer je de CD uit de console haalt, je in plaats van "start spel" een "koop spel" knop te zien krijgt. Lezen kan hij nog niet, dus hij denkt een spel te starten en moet nog wat keren op OK drukken. Zonder het te weten, heeft hij daarmee een spel gekocht dat we al hebben. Kosten: €79,99.
Vanmorgen Sony gebeld om te vragen of ze de betaling ongedaan kunnen maken. Uitgelegd dat onze zoon niet het verschil kan zien tussen "speel spel" en "koop spel" en dat het spel alleen betaald was en niet gedownload. Dus in principe ligt de aankoop nog bij de winkelier en moeten we het alleen nog afhalen (downloaden). Zonder succes. Als ouder ben je verantwoordelijk voor wat je kind doet. Ze adviseerde mij om een "sub-account" aan te maken. Een eigen account voor het kind zodat hij geen aankopen meer kon doen. Helaas kan zo'n sub-account pas aangemaakt worden wanneer een kind 7 jaar of ouder is en moet hij voorlopig dus wel met mijn account op de PS4.
Uiteraard is het mijn eigen domme schuld dat ik de instellingen vandaag pas zo heb aangepast zodat je altijd een wachtwoord moet invoeren als je een online betaling moet doen, maar toch vind ik het wel erg slecht dat zo'n aankoop niet ongedaan gemaakt kan worden als het nog niet eens is gedownload en dat de standaard instelling "verkeerd" staat.
De rechtsbijstandsverzekering vond het een zeer interessante kwestie, maar kon ons niet verder helpen doordat de schade te laag is. De disc versie van het spel staat inmiddels op marktplaats en ik hoop dat ik met deze blog nog een paar ouders heb kunnen waarschuwen om te voorkomen dat daar hetzelfde gaat gebeuren.
Wees dus gewaarschuwd,
Edit:
Inmiddels de volgende mail naar customer service gestuurd:
Beste Customer Service,
Mijn minderjarige zoon (5 jaar) heeft zonder toestemming een spel in de PS4 store gekocht zonder het te downloaden en te gebruiken, terwijl wij dit spel al in cd-vorm in ons bezit hebben.
Hierbij het verzoek om het bedrag €79,99 terug te storten op mijn PSN account. Sinds halverwege dit jaar geldt voor digitaal verkochte producten hetzelfde consumentenrecht als op een drager (CD/DVD). Dit betekent dat ik het recht heb om af te zien van de aankoop wanneer ik dit binnen 14 dagen schriftelijk aangeef.
Bovendien is er sprake van een vergissing doordat we hetzelfde spel al in ons bezit hebben (CD) en is er geen sprake van een overeenkomst doordat het hier om een aankoop van een minderjarig, niet handelingsbekwaam kind betreft dat zonder de toestemming van zijn ouders heeft gehandeld.
Ik vertrouw dat u deze klacht op een correcte wijze afhandeld.
Met vriendelijke groet,
...
Is het dan niet mogelijk om het ongeopend weer retour te doen? Volgens mij moet dat wel kunnen! Succes.
BeantwoordenVerwijderenDat gaat helaas niet met downloadbare spellen. Je hebt dan geen fysieke cd meer. Ik heb het spel ook in cd-vorm, maar die heb ik al een maand geleden gekocht en kan ik dus niet meer terugsturen.
VerwijderenDaarom start ik ook bij mijn 9 jarige dit soort dingen nog zelf op. Ook bij haar vader mogen ze niet zelfstandig de computer aanzetten. Nu hebben ze er ook heel weinig belangstelling voor en is het dus vooral voor huiswerk.
BeantwoordenVerwijderenOok de tv gaat hier alleen na expliciet vragen aan, en dan mag er gezegd worden welke zender op moet. Pas na haar 7e kreeg ze toestemming voor de afstandsbediening en die mag ze hebben zolang ze zich aan de afspraak mbt de zenders houdt. Tot nog toe gaat dat goed.
Dat is wel een dure waarschuwing dan! Hier malen ze nog niet om spelletjes of pc, maar dat zal vast wel een keer veranderen.
BeantwoordenVerwijderenDat is de reden dat mijn kind van 8, niet alleen een spel mag opstarten of spelen. ( gelukkig zitten ze niet eens wekelijks achter de pc of spelen een spel ) Je kan het makkelijk beveiligen heeft niets met leeftijd van het kind te maken, ik vind dit eigenlijk wel iets wat erg makkelijk voorkomen had kunnen worden.
BeantwoordenVerwijderenDeb
Tjonge jonge ik hoop dat je het geld weer terug krijgt! Hartelijke groet Christa
BeantwoordenVerwijderenDank je voor de tip!! Ik wist niet eens dat je zo spellen kon kopen. Gelukkig zijn onze kids al ouder, maar je weet het nooit. Groetjes Wendy
BeantwoordenVerwijderenFlauw zeg, beetje begrip van Sony zou niet verkeerd zijn... Duur leergeld. Bedankt voor de waarschuwing! Ik heb het nog niet hoeven meemaken, maar realiseer me nu wel dat ik best veel wachtwoorden en codes 'standaard ingevuld' heb staan op de computer en telefoon... Dus het zou vast niet lang geduurd meer hebben. Ik hoop dat je het terugkrijgt/ een goede prijs voor de cd-versie krijgt.
BeantwoordenVerwijderenPff duur leergeld.
BeantwoordenVerwijderenMaar wat een goede brief zeg!
Ik hoop dat jullie je geld terug krijgt. ToiToiToi
even voor onze eigen veiligheid.. op welke manier wordt zo'n spel dan betaald? heb er geen verstand van.. betaal alles met ideal. en dan moet je dus bij ing bevestigen met een tan code via mobiel (of papier als je een formulier met tancodes hebt).. per ongeluk iets kopen gaat dan volgensmij niet.. (en dan ben ik gelijk bang dat ik iets over t hoofd zie ?) ook met onze tablet nog nooit iets gekocht dus er staan geen credit card gegevens oid in. dan kan er toch niet per ongeluk iets gekocht worden ?
BeantwoordenVerwijderenWaarom zou je geen sub-account aan maken, wijzig je zijn geboortejaar toch gewoon? Ik ben benieuwd hoe dat ze gaan reageren op je mail Sony is niet echt klantvriendelijk. Onze zoon van zes speelt geregeld op spelcomputers maar hij heeft nooit iets kunnen kopen omdat we dat allemaal hebben afgeschermd. En hij kan sinds zijn 5e lezen en als hij iets niet snapt moet hij het ons eerst vragen. Dit gaat tot nu toe ook altijd goed. Zondagochtend mag hij ook alleen naar beneden tv kijken en weet welke zenders hij mag kijken.
BeantwoordenVerwijderenGroetjes Janneke
Precies. Even geboortejaar veranderen.
VerwijderenBizar dat hierbij niet de wet geldt die voor andere aankopen wel geldt, nl dat je bedenktijd hebt en kan annuleren.
BeantwoordenVerwijderenGroet,Greet
Leg deze vraag eens neer bij de ombudsman
BeantwoordenVerwijderenAanvulling: Het was weliswaar jouw PSN account, maar niet jouw aankoop. Het feit dat jouw kind met z'n leeftijd geen account kan aanmaken door blokkade Sony kan je in deze dus ook in je voordeel gebruiken: Ze stelden je kind niet in staat een eigen account te gebruiken waardoor je dus of een valse geboortedatum moest opgeven, wat niet mag, of jouw account moest laten gebruiken.
BeantwoordenVerwijderenHoi, ik vind dat je in je mail nogal hoog van de toren blaast.jij hebt zelf een fout gemaakt door je zoon op jouw account te laten spelen, ja dan zijn dit dus de gevolgen.
BeantwoordenVerwijderenBij ons op die leeftijd nooit zelf een spel opstarten om deze reden.
Ik snap dat het mijn eigen domme fout is geweest, maar ik vind dat ze het ook eenvoudig op kunnen lossen door de aankoop ongedaan te maken. Ik heb het spel toch nog niet op mijn PS4 staan en dus eigenlijk nog niets gekocht. Alleen betaald voor iets dat ik niet op wil halen.
VerwijderenBen je al wat verder gekomen in deze zaak ?
BeantwoordenVerwijderenNee, vrees ook niet dat ik nog een reactie van Sony ga krijgen. Voor ons een teken om geen Sony producten meer te kopen als er goede alternatieven zijn. De CD versie van het spel is inmiddels wel verkocht. Daarmee heb ik ons "lesgeld" van het niet afschermen van de creditcard gegevens in ieder geval weer wat verlaagd :-)
VerwijderenHebben zij geen FB account dan zou je het meteen rechtstreeks kunnen vragen, meestal zijn ze dan wat toeschietelijker dan dat je het via mail/telefoon doet.
BeantwoordenVerwijderenOf een twitter account, misschien het proberen waard.
Succes
De mensen die hier roepen dat 'je eigen schuld is' vind ik nogal kort door de bocht. Blijkbaar zijn de instellingen zo dat je bijna wel de fout in moet gaan. Ik vind het nogal sneaky om een koopoptie te zetten bij het opstarten van wat nota bene je eigen gekochte spel is. Nee de multinationals zijn er op uit om zoveel mogelijk geld aan ons te verdienen. Het zou SONY sieren als je gewoon je geld terug zou krijgen. Zo niet inderdaad een goede reden dit bedrijf voor de rest van je leven links te laten liggen.
BeantwoordenVerwijderenDit is een site over consuminderen, dacht ik. De makkelijkste manier om je de kosten te besparen van een kind dat ongevraagde aankopen doet op je PS4 is.... geen PS4 kopen. Een playstation 4 kost 400 euro. En je schrijft dat 1 spel 80 euro kost.
BeantwoordenVerwijderenDie 480 euro hebben wij onszelf toch maar mooi bespaard! Dat is toch een mooi aflossinkje op de hypotheek. Ik doe wel een spelletje mens erger je niet met de kinderen.
En ook nog: wij hebben ook geen creditcard. Scheelt ook een hoop kosten! En het nummer van een creditcard die je niet hebt kun je tenminste ook niet in allerlei apparaten invoeren zodat je kinderen er ongevraagd aankopen mee doen. :-)
Hihi, leuke reactie. Bedenk wel, iedere portemonnee consumindert op zijn eigen manier. :-)
VerwijderenInte
Beste Doddel, volkomen gelijk.
BeantwoordenVerwijderenBovendien: Wie koopt nou zijn vijfjarig kind een spel van 400.00 euro?
Beetje vreemd deze reactie, er staat nergens dat ze de ps4 voor het vijfjarig kind hebben gekocht. Waarschijnlijk vindt vader zelf het heel leuk om er op te spelen.
VerwijderenWakker worden
BeantwoordenVerwijderenEen nieuwe maand is aangebroken
Gaat het nog goed metjulie ?
Groet
Archie