Nee, wij niet!
Maar iemand in onze kennissenkring heeft wel de auto flink in elkaar zitten. Zo sneu! Zit je gezellig met je hele gezin in de auto, wordt je gewoon vol in de flank gereden. De 'dader' wilde een voorrangsweg oversteken, zag geen auto aankomen en heeft ze dus vol geraakt. De auto is total-loss, maar gelukkig is iedereen ongedeerd.
Ik klop het direct even af, maar gelukkig hebben wij nog nooit zo'n ongeluk gehad. ML is 10 jaar geleden wel tegen een boom gereden, maar dat ging gelukkig met lage snelheid en hij heeft daar niets aan overgehouden. De auto was toen een lease-auto, dus hij heeft ook weinig omkijken gehad.
Nu wij al een aantal jaren in eigen auto's rondrijden, moeten we ons toch eens gaan verdiepen in: wat gebeurd er als je een ongeluk krijgt, al dan niet jouw schuld?
Kijk, in het geval van de Lupo is het simpel: die auto hebben we WA verzekerd. Als we de auto zelf in elkaar rijden, dan is het dag tegen de €3400,- die het ons gekost heeft. Is de aanrijding iemand anders z'n schuld, dan krijgen we nog de dagwaarde. Dit is dan allemaal heel jammer en helaas, maar het is niet anders.
In het geval van de Passat zit het toch wel wat anders in elkaar. De Passat is all-risk verzekerd. We hebben net vorige maand deze verzekering aangepast van all-risk naar all-risk budget. Verschil is dat de premie lager is, maar dat het eigen risico hoger is. Prima. Altijd fijn als je zelf ongelukken maakt.
Maar stel nou dat wij ook worden aangereden, en de Passat is total-loss. Dan zullen we nog de dagwaarde ontvangen. Met een beetje geluk is dat misschien €8.000,- Dat is wel heel zuur als je bedenkt dat de auto ons zeker het dubbele heeft gekost toen we het kochten in 2011. We zouden een redelijk gelijkwaardige auto kunnen terugkopen, maar toch zullen we altijd geld moeten gaan bijleggen.
Ik kwam dus eigenlijk gisteren tot de conclusie, dat het het voordeligst is om redelijke goedkope auto's te kopen, die een aantal jaren te rijden tot ze af zijn, en dan een nieuwe kopen. Je kunt auto's dan WA verzekeren, wat je al honderden euro's per jaar kan opleveren als je het vergelijkt met all-risk verzekeren. Een ander voordeel is, dat je bij een aanrijding dus ook 'minder' geld kwijt bent. En verder daalt de restwaarde ook niet zo gigantisch snel als bij onze Passat.
Mmm, nu nog ML overtuigen. :-)
Ik mis toch een aspect van het verhaal in de flank worden aangereden bij een Lupo of een Passat. Ik denk bij die Lupo hoeft het niet al te hard te gebeuren en je verteld het niet meer na :(
BeantwoordenVerwijderenDat is voor ons een reden met al die vele ongelukken om een goede veilige auto te nemen en dat kan best een oudere zijn.
Mmm, ik snap wat je bedoelt, maar ik heb wel een veilig gevoel bij de Lupo. In ieder geval veiliger dan bij mijn Peugeot 106.
BeantwoordenVerwijderenHet is inderdaad zuur om je auto (en waarde) bij een aanrijding te verliezen. Aan de andere kant: als je de Passat nu inruilt ontvang je logischerwijs ook niet je volledige aankoopbedrag terug. Al ben ik het er mee eens dat het meer zal zijn dan de dagwaarde.
BeantwoordenVerwijderenIk heb me er niet in verdiept dus weet niet of het aantrekkelijk is, maar FBTO heeft een optie om je aankoopbedrag te verzekeren.
Jordy
bedankt voor je tip. We gaan sowieso even andere verzekeringen vergelijken, want we zijn niet tevreden over onze huidige verzekeraar, de Unive.
Verwijderen