zondag 23 februari 2014

Spreadsheet 2014

Het heeft even geduurd, maar we willen ons nieuwe spreadsheet nu toch eindelijk eens met jullie delen, zodat ook anderen er eventueel hun voordeel mee kunnen doen en om de spreadsheet voor het komende jaar nog wat verder te kunnen verbeteren naar aanleiding van jullie tips en/of opmerkingen.

Voor het bekijken van de spreadsheet heb je geen speciale software nodig. Het enige dat je nodig hebt, is een browser en wanneer je de spreadsheet ook zelf wil gebruiken, heb je een Google Account nodig. Deze laatste is gratis aan te maken. Als je een smartphone of tablet hebt, dan is je Google Drive ook eenvoudig te benaderen met behulp van de Google Drive App. 

Als het goed is, spreekt alles voor zich, maar door eerst de onderstaande stappen te doorlopen, kun je alvast een begin maken:

Stap 1
Zodra je een Google Account hebt, kun je de spreadsheet openen met behulp van de volgende link: Google Drive.

Stap 2
Wanneer je ingelogd bent met je Google account, dan kun je via "bestand" en dan "een kopie maken" de spreadsheet in je eigen Google Drive opslaan.

Stap 3
Wijzig op het tabblad "verdeling" de kostenposten en pas ze aan naar je eigen smaak. Wijzig alleen de gele velden en probeer binnen het huidige aantal van maximaal 17 verschillende kostenposten te blijven, anders zijn er grote wijzigingen in de spreadsheet nodig om alles werkend te krijgen.

Stap 5
Doe hetzelfde met de inkomsten.

Stap 6
Pas de uitgaven en inkomsten zo aan zodat er onder de kolom "over" overal "0" staat.

Stap 7
De spreadsheet is klaar voor gebruik.

En dan?

Over het algemeen hoef je alleen in de gele vakken te werken. De overige vakken bevatten over het algemeen formules die verloren gaan als je daar wijzigingen gaat maken. Wees dus voorzichtig met het aanpassen van niet-gele vakken.

Het bijhouden van de uitgaven doe je in de verschillende tabbladen (zie onderaan). Alle uitgaven van maart komen dus in het tabblad "Maa".

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen, tips en/of suggesties? Dan kun je die via de mail aan watkosteengezin [at] gmail . com aan ons sturen en dan zullen we kijken wat we voor je kunnen doen. We horen natuurlijk ook graag als je de spreadsheet gebruikt en er blij mee bent.

3 opmerkingen:

  1. Heel erg bedankt, ik ga eens kijken of dit ook handig is voor ons! Vind het zo knap dat jullie alles tot in de detail bij houden, zover zijn we nog lang niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is niet zo moeilijk om alles tot in detail bij te houden. Het enige waar we even voor op de kassabon moeten kijken, dat zijn de bonnetjes van de supermarkt, omdat we daar vaak huishoudelijke artikelen zoals schoonmaakmiddel kopen. En we hebben wel een splitsing gemaakt tussen boodschappen (al het eten en drinken) en huishoudelijke artikelen (shampoo, paracetamol, schoonmaakmiddelen). Voor de rest is het een kwestie van overtypen van het internetbankieren. Vorig jaar waren we redelijk fanatiek om elke dag alles in te vullen, nu doen we het 1 keer per week of 1 keer per 2 weken even bijwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinds kort ook bewust aan het uitgeven, waardoor automatisch minder:) Ik ben ook om wat betreft aflossen van de aflossingsvrije hypotheek. Gisteren de eerste storting gedaan voor de extra aflossing. 780 euro. Valt niet mee, met een modaal inkomen, maar alle beetjes helpen denk ik dan maar. Ik ben er gewoon trots op. Knap dat jullie zoveel kunnen aflossen!

    BeantwoordenVerwijderen