Het jaar is nog niet voorbij, maar we weten wel al dat we volgend jaar wat veranderingen willen doorvoeren in ons spreadsheet en daar beginnen we nu alvast wat over na te denken. Zo willen we om te beginnen de extra aflossingen in ons spreadsheet opnemen. Dat zijn toch grote uitgaven en om die reden horen ze ook gewoon in onze geplande uitgaven te staan.
Verder merken we dat het niet prettig werkt dat we nu maandgemiddelden hanteren in ons spreadsheet. De kosten voor de verzekeringen komen eens per kwartaal waardoor we sommige maanden ver onder budget eindigen en andere maanden makkelijk binnen budget blijven. Dit willen we ook aanpassen in ons spreadsheet voor volgend jaar.
Verder gaan we wat aanpassingen doen in de verschillende kostenposten. Onze post sparen leek heel leuk, maar dat geld werd direct weer van de spaarrekening gehaald om vervolgens weer een extra aflossing mee te doen. Niet echt een nuttige toevoeging van het spreadsheet dus.
Onvoorziene uitgaven gaan we verhogen en er komt een sportbudget voor de kinderen bij. Verder weten we nu een beetje wat voor uitgaven we komend jaar kunnen verwachten, daarom kunnen we de budgetten een beetje bijschaven qua hoogte.
Hebben jullie nog suggesties voor dingen die we mee moeten nemen in onze spreadsheet voor komend jaar? En zijn wij erg vroeg of zijn er al meer lezers begonnen met het nadenken over een mooie administratie om het komende jaar in te gaan?
Qua verzekeringen etc heb ik een spaarrekening geopend en die grote uitgaven genoemd. Aan het begon van het jaar zet ik daar geld op voor alle verzekeringen, WOZ aanslagen, totale ER (verhoogd ER) wat we zouden moeten kunnen betalen op zorgverzekering en APK/onderhoud. Als ik een rekening krijg, boek ik het geld naar de lopende rekening en betaal hem (op vervaldatum). Aan het einde van het jaar schuift het overgebleven bedrag door naar volgend jaar (hou er rekening mee dat ziekenhuizen pas heel laat/jaren later rekeningen versuren en dat die van je ER afgaan) en vul het weer aan. Werkt prima. Je zou ook per maand iets op die rekening kunnen zetten ipv het hele bedrag ineens maar dan loop je het risico dat er niet genoeg is als er een paar rekeningen tegelijk komen.
BeantwoordenVerwijderenWij hebben bij Mo-neyou 5 spaarrekeningen geopend waar we iedere maand 1/12 deel van het jaarbudget voor bepaalde kosten op storten.
BeantwoordenVerwijderenZo storten wij voor:
*vervoer (onderhoud 'wagenpark', ov, schoolbus, sparen voor 'nieuwe' auto e.d)
*zorgkosten (tandartskosten ons, eigen bijdrages, premie komend jaar)
*kleding
*woningonderhoud/aflossen
*recreatie
Zo wordt er iedere maand automatisch een vast bedrag naar die rekeningen gestort en als we er wat van nodig hebben storten we het terug naar de betaalrekening. Zijn we het niet nodig dan beuren we er rente over. :-)
Werkt bij ons erg goed en raak ik niet meer in de stress van een rekening voor auto onderhoud of iets dergelijks.
Jullie kunnen zelf kijken welke posten er bij jullie zouden passen als je dit systeem ook wilt.
Bedankt voor het (nogmaals) neerzetten van de spreadsheets. Er was een mooie eye-opener bij voor mij die ik nu pas zag.
WG
Vast hoge kosten zoals hierboven benoemd, reserveer ik maandelijks voor. Geld gaat naar spaarrekening en haal ik eraf zodra het nodig is. Geen stress voor deze kosten, baal er ook minder van en maanden worden qua in- en uitgaven evenwichtiger omdat het uit het potje komt.
BeantwoordenVerwijderenOmdat onze financiën volgend jaar nogal veranderen, ivm komst van een kleintje erbij en mijn WW die afloopt, hebben wij al op een rijtje gezet hoeveel er op jaarbasis binnenkomt en uitgaat aan vaste lasten... Maar we hebben nog niet echt wijzigingen doorgevoerd. In elk geval weten we nu al dat het behoorlijk krap gaat worden, maar we redden het wel ;)
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook een spreadsheet maar omdat dit al vele jaren loopt is het meestal nog maar de jaarlijkse aanpassing van bedragen of het verschuiven van rekeningen naar een andere maand.
BeantwoordenVerwijderenIk stort het gemiddelde bedrag over die 12 maanden één keer per maand naar de lastenrekening, echter, wat ik wel doe is als ik klaar ben met mijn spreadsheet, ik kijk naar de maand met de hoogste kosten. BV juni is 400 hoger dan de overige maanden. Die 400 stort ik aan het begin van het jaar ook op de lasten rekening. Zo kan ik nooit rood staan. Er is dan altijd voldoende saldo op die rekening.
Wat ik zelf niet zo prettig vind aan jullie spreadsheet, is dat het een begroting is. Je stelt een aantal kostenposten jaarlijks vast, en ziet dan gedurende het jaar of je die begroting haalt (bijvoorbeeld "Uitjes en Vakantie, "Uit Eten", "Kadootjes". Overschrijd je de begrote bedragen op deze kostenposten, dan moet het geld ergens anders vandaan komen..
BeantwoordenVerwijderenZelf vind ik het fijner werken als alles feiten zijn: alle gegarandeerde jaarlijkse afschrijvingen/kosten totaliseren, alle gegarandeerde jaarlijkse inkomsten daar tegenover zetten, en wat er overblijft is voor additionele uitgaven (zoals Uit Eten, Vakantie e.d.). Stel: 40.000,- inkomen, 30.000,- lasten = 10.000,- euro "over". Het geld dat over is verdeel je naar prioriteit..
Toevallig heb ik gisteren ook mijn spreadsheet aangepast. Ik zette altijd al geld opzij voor vaste kosten (zoals ER, verzekering enz.) maar nu heb ik een extra blad gemaakt waarin ik mijn spaargeld verdeel in de potjes. Zo denk ik niet " o ik heb 4000,- euro" , maar kan ik zien dat het eigenlijke buffer maar 2000,- euro is en dat de rest gereserveerd staat.
BeantwoordenVerwijderenJe zou voor uitgaven die maar eens in het kwartaal komen, elke maand alvast van tevoren wat geld opzij kunnen zetten. Ik doe dat nu ook zo met mijn zorgverzekering, die ik pas weer in december hoef te betalen: elke maand zet ik het geld van die maand opzij op een spaarrekening, en boek ik het ook. Zo is het niet in december 1 x een heel hoge kostenpost, maar elke maand een lagere. En dan heb je inderdaad wel een goed overzicht nodig van welk geld apart gehouden wordt waarvoor, maar ik heb dat opgelost door een aparte spaarrekening te hebben voor de ziektekosten.
BeantwoordenVerwijderen