maandag 14 januari 2013

Ons spreadsheet met budgetten

Op veler verzoek, tenminste op verzoek van 2 van onze lezers, een wat uitgebreidere blog over de spreadsheet die we gebruiken om onze budgetten mee te bewaken.

Zoals al eerder gemeld houden we onze uitgaven bij in een spreadsheet in Google Drive. Het grote voordeel hiervan is dat je online vanaf elke locatie (met een internetverbinding) toegang hebt tot je overzicht, zowel op een desktop computer of laptop als een tablet of smartphone. Bovendien kunnen zowel ML als VL tegelijkertijd in de spreadsheet werken zonder elkaar in de weg te zitten. Een ander groot voordeel is dat het gebruik van een spreadsheet in Google Drive gratis is.

De spreadsheet ziet er op een desktop computer als volgt uit (zie figuur 1):

Figuur 1 - Het linkerdeel van het overzichtsblad van de spreadsheet

Deze spreadsheet is opgebouwd uit 14 tabbladen (1). Een overzichtsblad, een blad voor elke maand van het jaar en een blad met wat berekeningen (zoals onze hypotheek). Het overzichtsblad bevat een schatting van de jaarinkomsten (2) en de daaruit berekende maandinkomsten. Daarboven (3) staan de budgetten die we hebben ingesteld op zowel jaarbasis als maandbasis. De maandelijkse uitgaven zijn gemiddelden, dus er zullen maanden zijn waar we er boven zullen zitten en er zullen maanden zijn waar we onder deze bedragen blijven. Vervolgens zie je bij (4) de werkelijke uitgaven van januari. Onderaan deze kolom (5) zie je de totale uitgaven voor januari en het resterende deel. Als deze negatief is, dan wordt deze laatste rood weergegeven. In de kolom ernaast (6) staan de uitgaven van februari, etc.

Figuur 2 - Rechterdeel van het overzichtsblad van de spreadsheet

Bekijken we het rechterdeel van de spreadsheet (zie figuur 2), dan zien we de totalen (1) van het hele jaar. De kolom over (2) geeft aan hoeveel er overblijft voor elke categorie. Een negatief en dus rood getal betekent dat je teveel hebt uitgegeven en dus enigszins behoudend met deze kostenpost om moet gaan. Het belangrijkste getal is het getal bij (3), het bedrag dat je voor alle kostenposten over hebt gehouden. Dat getal moet aan het eind van het jaar op groen blijven staan. Anders heb je je budgetten verkeerd ingesteld.

De uitgaven worden niet in dit overzichtblad ingevoerd, maar worden in het tabblad van de bijbehorende maand ingevoerd (zie figuur 3):

Figuur 3 - Specificatie maandelijkse uitgaven

Het enige dat we gedurende het jaar invullen, zijn de gele invulvelden die alleen aanwezig zijn in de tabbladen van de maanden. Alle andere bedragen op zowel de maandtabbladen als het overzichtsblad worden automatisch ingevuld aan de hand van de data in deze gele velden. In bovenstaand figuur zie je duidelijk hoeveel je nog te besteden hebt voor elke kostenpost en voor welke kostenposten je al over je budget bent heen gegaan.

Het bijhouden van het spreadsheet lijkt misschien veel werk, maar het voelt als een spelletje om de getallen in te vullen en je hebt een heel goed inzicht in je uitgaven en nog te besteden bedrag en het zal je uiteindelijk veel geld besparen.

Mocht er na het lezen van deze blog nog steeds behoefte zijn aan nog meer details, dan moet ik maar eens ergens een ochtend of middag gaan inplannen waar alle geïnteresseerden bij elkaar komen om gezamenlijk een spreadsheet naar ieders wens in te richten.

Let op: de getallen in de spreadsheet zijn inmiddels achterhaalt doordat we wat hebben moeten wijzigen.

12 opmerkingen:

  1. Als ik jouw spreadsheet zo zie kom je gemiddeld maandelijks een ruime 50 euro tekort. Hoe ga je dat oplossen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je goed gezien. €53.33 om precies te zijn. Ik verwacht echter niet dat dit een heel groot probleem gaat worden. Die €53.33 "verlies" per maand hopen we snel terug te pakken op de hypotheekrente die omlaag gaat zodra we ons plan om af te lossen hebben afgerond.

      Verwijderen
  2. Als ik zo naar jouw spreadsheet kijk, ben ik wel nieuwsgierig naar een aantal punten:
    - Als ik het inkomen zie (netto neem ik aan), dan zou ik niet verwachten dat je recht heb op zorgtoeslag (geen recht meer op zorgtoeslag boven een verzamelinkomen van +/- 42000,- euro.
    - Waar betalen jullie de autokosten van (verzekering, brandstof, onderhoud etc),is dit van vervoer?
    - krijg je geen belastingterugave (hypotheek rente aftrek)?
    - wat zijn heffingen bij jullie?
    - gebruiken jullie geen gas (Zie namelijk alleen water en elektra)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze blog ging niet echt over de inhoud van de spreadsheet, maar ik zal je vragen toch even proberen te beantwoorden:

      - Inkomen (netto) van VL ligt lager dan die €1750, maar wordt elke maand aangevuld met een deel van de hypotheekrenteaftrek dat we elk jaar in juli ontvangen. ML heeft afgelopen jaar veel extra verlof genomen en daardoor ligt het verzamelinkomen onder de €42.000.

      - De onderhoudskosten voor de auto komen uit de buffer, omdat deze niet te voorspellen zijn en we daar in onze budgetten geen rekening mee willen houden. Vervoer dekt alleen de kosten voor de kilometers die we als gezin afleggen.

      - We krijgen elk jaar een flink bedrag terug met dank aan de hypotheekrenteaftrek. Dat gaat voor een groot deel naar de betaalrekening van VL.

      - De heffingen zijn de gemeentelijke belastingen, rioolheffing, etc.

      - We gebruiken inderdaad geen gas. We hebben een warmtepomp waarmee we ons huis verwarmen.

      Hopelijk een stukje duidelijker zo.

      Verwijderen
    2. Ik heb veel getallen overgenomen van vorig jaar en ik zie inderdaad dat het recht op zorgtoeslag voor 2013 is verdwenen. Verder moet er ook nog even goed naar de kinderopvangtoeslag en kosten voor kinderopvang gekeken worden, want die is sinds 1 januari ook veranderd doordat we nu 3 kinderen op de kinderopvang hebben zitten. ZL1 gaat binnenkort naar school en daardoor zullen we halverwege het jaar minder kinderopvangkosten en kinderopvangtoeslag hebben. Nog even aan het rekenen en bijschaven in ons spreadsheet dus.

      Verwijderen
  3. Echt een geweldig systeem,vandaag ermee begonnen en een hele goede hulp van jullie gehad.
    Ik was al gemotiveerd maar nu nog meer. :)

    Goetjes jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie dat je de belastingteruggaaf jaarlijks regelt. Dan krijg je je geld dus gemiddeld een jaar later dan bij het opvragen van een voorlopige (maandelijkse) teruggaaf van je hypotheekrente.
    Bij 5.000 per jaar en 2% rente (gezien je hypotheek wel realistisch?) is dat € 100,- jaarlijks minder aan rente-inkomsten.

    Snel een voorlopige teruggaaf dus aanvragen... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi,

    Wat leuk om jullie blog te lezen en jullie bezuinigingsplannen/tips te lezen! Inmiddels heb ik een vergelijkbare spreadsheet opgebouwd in google drive en heb daar twee vragen over:
    - onder welke post zetten jullie de uiterlijke verzorging (kapper, schoonheidspec., pedicure etc.etc)?
    - onder welke post laten jullie de vakantieinkopen (zoals het slaapmatje) vallen? Is dat onvoorzien?

    Bij ons moet de spreadsheet nog wat meer vorm krijgen maar dankzij deze website zijn wij ook aan het bezuinigen geslagen, succes!

    Groet,
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste ML/VL,

    Wij zijn ook een gezin met 3 kinderen en houden onze uitgaven per maand ook bij. Nou ziet jullie sheet er ook heel goed uit.
    Zou ik deze misschien eens mogen ontvangen per email. Sta namelijk altijd open voor verbeteringen in mijn sheet :)

    Gr,
    EV

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,

    Ik ben een belgische mama met 2 kindjes en sta er binnenkort alleen voor met mijn spruitjes, dus tellen geblazen!
    De spreadsheet lijkt mij een fantastische basis om op verder te werken. Zou ik het via mail mogen ontvangen?
    one2valerie@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gebruiken een online spreadsheet dat niet direct te downloaden en te mailen is. Via http://www.watkosteengezin.nl/2013/03/onze-spreadsheet.html kun je zien hoe je ons spreadsheet kan gebruiken.

      Voor 2014 hebben we een nieuwe spreadsheet in de maak waarmee we de budgetten per maand kunnen verdelen en dus niet over het hele jaar voor elke maand hetzelfde bedrag hebben per kostenpost.

      Verwijderen